Заробляємо 6 тисяч гривень на овочах для ресторанів

Як можна заробити на постачанні продуктів для ресторанів і кафе.

Саме час відкривати свою справу. По-перше, в умовах кризи краще сподіватися тільки на себе. По-друге, вам і членам вашої сім'ї гарантовано працевлаштування: не треба переживати, що вас скоротять або уріжуть зарплату.

Звичайно, у кожної медалі є дві сторони. І коли ви організовуєте свій бізнес, потрібно бути готовим до труднощів. Щоб у вашій справі їх було якомога менше, ми розписуємо вам всі ризики і переваги приватного бізнесу - у всьому його різноманітті. Відразу обмовимося: так як сьогодні практично нереально отримати банківський кредит, ми будемо розповідати про бізнес, що не вимагає на старті великих витрат. Ми поставили планку не більше 50 тис. грн. для того, щоб відкрити свою справу. 

Ви коли-небудь замислювалися про те, як потрапляють в ресторани і кафе продукти, з яких потім готують страви? Їх поставляють безпосередньо від виробників та імпортерів компанії-посередники. Закладам громадського харчування вигідно працювати з постачальниками, які привозять необхідну кількість овочів, м'яса або бакалії. Не потрібно витрачати час на пошук продуктів і на закупівлі. Та й зберігати в належних умовах велику кількість продуктів, особливо швидкопсувних, кафе і ресторанах часто ніде. Набагато простіше зробити один телефонний дзвінок і отримати необхідну партію картоплі чи апельсинів. Сьогодні ми розповімо вам про те, як можна заробити на таких поставках. 

ФОРМА ВЛАСНОСТІ 

Для початку зареєструйте приватне підприємство. Для початку, поки ви будете працювати з десятком-двома замовників, поставляючи невеликі партії продуктів, ви можете працювати як ПП і платити єдиний податок 200 грн. За законом, підприємець має право на єдиний податок, якщо обсяг річної виручки не перевищує 500 тис. грн. на рік. (Або 41,6 тис. грн. В місяць.) Щоправда, на цьому етапі ви зможете працювати тільки з тими підприємствами громадського харчування, які так само зареєстровані як ПП. А таких чимало. Але якщо ви захочете працювати з кафе і ресторанами, зареєстрованими як ТОВ, вам доведеться задуматися про перереєстрацію. 
Порада в тему 

Наталя Іващенко, бухгалтер: «Форма власності безпосередньо пов'язана з бухгалтерією. Якщо ви зареєстровані як приватний підприємець і працюєте на єдиному податку, то ви не є платником ПДВ. А замовник, який платить ПДВ, вважає за краще працювати тільки з іншим платником ПДВ. Тому що в іншому випадку ці 20% йому доведеться відшкодовувати з власної кишені. Але якщо ви хочете працювати з підприємствами, зареєстрованими як ТОВ, і виставляти їм рахунки з ПДВ, вам потрібно відмовитися від єдиного податку та сплачувати податки на загальних підставах ». 


Для початку потрібно визначитися, з якими саме продуктами ви хочете працювати. Найбільш ходові - овочі, фрукти, бакалія, м'ясо та сипучі продукти (рис, крупи, цукор). Перш ніж робити вибір, потрібно зрозуміти, які продукти вам буде легше всього закупити, зберегти і доставити. Бакалія відпадає відразу: з кожною торговою точкою або пунктом громадського харчування працюють безпосередньо торгові представники компанії-виробника. 

М'ЯСО І РИБА. Самий заморочливий товар - продукти тваринного походження: м'ясо, риба, яйця, молочні продукти. Робота з цією групою товарів вимагає тісної співпраці з ветеринарною інспекцією. Згідно з угодою з ветінспекціей, щомісячна абонплата за обслуговування становить 900 грн. Ветеринарні інспектори перевіряють робочі приміщення, умови зберігання продуктів і сертифікують кожну партію поставки м'яса або риби. (Без сертифікації ви зможете продати партію м'яса хіба що в кіоск, який торгує без дозволу шаурмою.) Скільки поставок - стільки і свідоцтв. За законом, не можна сертифікувати відразу кілька партій м'яса, особливо якщо вони призначені різним клієнтам. Виписка одного ветеринарного свідоцтва коштує 5 грн., В день їх може знадобитися до десятка. 

ОВОЧІ І ФРУКТИ. Постачання овочів і фруктів не вимагає такої паперової тяганини, а отже - і витрат на сертифікацію. Виробник (наприклад, фермерське господарство, більшість з яких мають власні лабораторії якості) або постачальник імпортних продуктів до кожної партії докладає сертифікат, який ви передаєте разом з продуктами вашому клієнтові. Таким чином, ви позбавлені від сертифікації продуктів за свій рахунок. 

Достатньо отримати гігієнічний сертифікат санепідемстанції, який коштує 70 грн. Правда, будьте готові до того, що СЕС може оштрафувати за не належні умови зберігання продуктів. Наприклад, за те, що на складі у вас неприбрано. Штраф - 200 грн. 

Інша перевага торгівлі овочами та фруктами полягає в тому, що це такі ж затребувані продукти, як м'ясо та риба. Ряд фруктів і овочів використовуються для приготування не тільки страв, але також фрешів та коктейлів. 

Працюючи з цією групою продуктів, ви повинні представити якомога ширший асортимент товарів, включаючи найекзотичніші позиції. Кафе і ресторанам невигідно працювати з декількома постачальниками з одним і тим же групам товарів, закуповуючи в одних огірки, і в інших артишоки. Не факт, що у вас будуть замовляти екзотичні фрукти і овочі, але вони повинні бути обов'язково представлені у ваших прайс-листах. А ви повинні бути готові поставити їх клієнту на першу вимогу. 

ЕКЗОТИКА. Перевага екзотичних фруктів і овочів в тому, що завдяки високій ціні вони дають хорошу процентну надбавку - різницю між закупівельною і відпускною вартістю. Недолік у тому, що замовляють їх рідко і мало (у межах 3-5 кг), а тому багато на екзотиці не заробиш. Зате клопоту з такими продуктами не оберешся. Дорогі продукти, як правило, швидко псуються, а тому вимагають особливих умов зберігання. Наприклад, базилік зберігається не більше 5 днів при температурі не нижче 0, а при мінусовій температурі він втрачає свої якості практично миттєво. Тому в холодну пору року пакети з базиліком доводиться переносити від складу до машини (та у зворотному напрямку), надійно сховавши під курткою. 

НАЙБІЛЬШІ ХОДОВІ. Повний асортимент овочів і фруктів повинен включати не менше 70-90 позицій. Але самі ходові з них, з якими ви будете працювати постійно, - 20-25 (див. таблицю.) Це продукти, які використовуються найчастіше, відповідно і витрати їх значно більший. 
Порада в тему 

Євген Бойко, приватний підприємець: «Картопля розходиться добре, але багато на ній не заробиш. Обсяги поставок великі, а ціна невисока. На цитрусових можна зробити набагато більше грошей. А найвигідніші овочі - помідори та огірки. Особливо зараз. «Весняні» салати розходяться «на ура» в кожному кафе, а коштують помідори і огірки більше, ніж картопля і морква ». 

ШУКАЄМО ПОСТАЧАЛЬНИКІВ 

Після того, як ви визначилися з групою товарів, починайте шукати, у кого б ці продукти купити і кому їх можна продати. 

Овочі та зелень закуповуються на фермерських господарствах. Фрукти імпортуються з Туреччини, Голландії, Італії та Франції і т.д. крупнооптовим компаніями. І фермери, і імпортери активно рекламують свою продукцію через інтернет і газети оголошень, так що вийти на них вам не складе труднощів. 

Кожен фермер зацікавлений в тому, щоб продати максимальну кількість своєї продукції. Вам відвантажать стільки, скільки ви зможете відвезти. (І проплатити, само собою.) Але купувати відразу фуру картоплі та помідорів, навіть якщо вони дуже дешеві і найкращої якості - нерозважливо. Занадто великий ризик того, що вони згниють на складі перш ніж ви знайдете на них покупців. Домовтеся з фермерами про невеликі пробних поставках - для початку мішки картоплі вам вистачить з головою. 
Порада в тему 


Олексій Кучеренко, приватний підприємець: «Овочі купуються в тепличних господарствах. Найкраще працювати з великими приватними підприємствами на основі колишніх колгоспів. Вони працюють відповідно до законодавства - видають видаткові та податкові накладні, виконують договірні зобов'язання і сертифікують свою продукцію. Купувати продукти у дрібних фермерів безглуздо: вони не можуть забезпечити продукти документальною базою і продають тільки надлишки. 

ШУКАЄМО КЛІЄНТІВ 

Помідор. Один з найбільш прибуткових овочів 

Найскладніша і відповідальна частина вашої роботи, від якої залежить успіх всього підприємства. Так як перший час ви навряд чи зможете собі дозволити найняти менеджера з продажу, пропонувати свої послуги вам доведеться самостійно. Роздрукуйте прайс-листи, замовте візитки - і починайте планомірно обходити кафе і ресторани, з якими ви плануєте працювати. 

З КИМ ПРАЦЮВАТИ. Краще всього починати з тих кафе, які тільки нещодавно відкрилися. Тут у вас більше шансів на співпрацю, бо коло постачальників ще може тільки формуватися. Крім того, це мають бути приватні підприємства. Щоб з вами почали працювати, ви повинні зацікавити якістю продукції, вигідною ціною і оперативною доставкою. (Як правило, доставка здійснюється на наступний день після замовлення, в ідеалі - в першій половині дня.) Якщо ваша пропозиція здасться цікавим, вам замовлять пробну партію. 

РЕКЛАМА ПОСЛУГ. За словами наших експертів, на початковому етапі можна обійтися без активної реклами ваших послуг. Імовірність того, що покупець безпосередньо ресторану чи кафе сам вийде на невелику компанію, яка тільки почала працювати на ринку - невисока. Але якщо ви вважаєте це за потрібне, зробіть сайт. (Що обійдеться вам, в середньому, в $ 100.) Перевага сайту в тому, що ви може розмістити барвисті фотографії ваших продуктів і сертифікати на них. Але для початку цілком достатньо того, що ви будете розміщувати інформацію про ваші послуги і контактні координати на сайтах оголошень. На сьогоднішній день свої інтернет-сторінки є тільки у двох українських компаній-постачальників - це найстаріші і найбільші гравці. 
Порада в тему 

Олексій Кучеренко, приватний підприємець: «Якщо замовник залишиться задоволений пробної партією, з вами будуть працювати на постійній основі. Але якщо ви дістали клієнта, це не означає, що ви з ним будете працювати завжди. Якщо ви зробите неякісні продукти або не в строк, клієнт знайде більш розторопного постачальника. Крім того, можуть втрутитися суто суб'єктивні чинники. Наприклад, якщо клієнтам не сподобається кухня, керівництво кафе, швидше за все, припинить з вами співпраця. Тому пошук нових клієнтів - це процес, який ніколи не припиняється. 

Початківцям постачальникам має сенс працювати з невеликими точками громадського харчування, які щотижня закуповують 15-20 кг самих ходових продуктів. Якщо ми візьмемо мережі фаст-фудів, то вони працюють тільки з крупнооптові поставки - закуповують безпосередньо у виробників за оптовими цінами ». 

Євген Бойко, приватний підприємець: «До кризи клієнти вимагали якісні продукти, не особливо замислюючись про ціну. Зараз вирішальним чинником для роботи з постачальником є невисока ціна, а якість - на другому місці. Раніше практикувався відкат за можливість заходу на точку. (В середньому, просили 5%.) Зараз ви можете роздобути клієнта, якщо запропонуєте ціни нижчі, ніж у конкурентів. Ціна продуктів обговорюється з кожним клієнтом індивідуально, і від класу закладу це ніяк не залежить. Якщо до кризи ми ставили націнку стабільно 25-30%, то зараз рахунок йде на живі гроші - в середньому, від 50 коп. до 3 грн. Якщо наполягати на фіксованому відсотку, у вас ніхто нічого не купить. Щоб заробити, потрібно нарощувати обсяги продажів. А щоб вийти на окупність, потрібно щомісячно поставляти 300-500 кг найбільш ходових продуктів в 15-20 точок громадського харчування ». 

ОБЛАДНАННЯ І ПЕРСОНАЛ 

Кожна торгова точка громадського харчування робить замовлення на нові продукти в середньому раз на тиждень. Оновлювати асортимент у виробників або постачальників вам доведеться раз в 2-3 тижні. 

Для роботи вам знадобиться транспорт з ізотермічної кабіною вантажопідйомністю до 2 т і складське приміщення від 100 кв. м з холодильною камерою для продуктів, які вимагають особливих умов зберігання. А також послуги вантажників. 

ВАНТАЖІВКА. Оренда вантажівки обійдеться в середньому в 80 грн. / год, але якщо ви будете працювати з власником транспорту на постійній основі, можна домогтися знижок. Тут все залежить від вас - як ви домовитеся. У середньому оренда автомобіля (включаючи витрати на бензин) для обслуговування 15-20 клієнтів обійдеться в 5-5,5 тис. грн. / місяць. Щоб уникнути проблем із санепідстанцією, переконайтеся, що у водія є діюча санітарна книжка. 

ВАНТАЖНИКИ І УПАКОВКА. Виробник або імпортер відвантажує продукти, упаковані в картонні коробки (в коробках повинні бути лише сумісні між собою продукти) і надає послуги вантажників. Розвантажувати вантажівка ви будете своїми силами. Послуги вантажника коштують у середньому 35 грн. / год або 170 грн. / день. Для початку вам вистачить двох вантажників. Перед тим як доставити замовлення клієнтам, вам потрібно буде упакувати кожен продукт в окрему коробку. Оптова вартість коробок - 30 коп. від 100 шт. Щоб розвозити продукти клієнтам, вантажники не потрібні: відвантажити ящик-другий ви зможете і своїми силами. 

СКЛАД. Оренда складського приміщення в межах міста, обладнаного холодильником, коштує в середньому 4,5 тис. грн. / місяць, включаючи рахунки за електрику. 

РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ 

Щоб вийти «в нуль», вам потрібно обслуговувати тижні 8-10 точок громадського харчування. Окупність починається від 15-20 постійних клієнтів - чим більше обсяги продажів, тим більше дохід. У залежності від ступеня везіння, вийти на окупність вам вдасться за 6-9 місяців.




Алексей Росовецкий