Відкриваємо своє таксі

На старті знадобиться 21,5 тис. грн., А «в нуль» вийдемо через 9 місяців.

Зараз саме час відкривати свою справу. По-перше, в умовах кризи краще сподіватися тільки на себе. По-друге, вам і членам вашої сім'ї гарантовано працевлаштування - не треба переживати з приводу, скоротять не скоротять, уріжуть зарплату або не уріжуть. І, по-третє, відкрити свою справу в цьому році обійдеться дешевше, ніж у минулому. Приміром, з кожним днем дешевшає оренда приміщень. 


Звичайно, у кожної медалі є дві сторони медалі. І, організовуючи свій бізнес, потрібно бути готовим до труднощів і ризиків. Щоб у вашій справі їх було якомога менше, ми будемо кожні два тижні «розкладати по поличках» різні варіанти приватного бізнесу. Відразу обмовимося: так як сьогодні практично нереально отримати банківський кредит, будемо розповідати про бізнес, що не вимагає на старті великих витрат. Ми поставили «планку» не більше 50 тис. грн. на те, щоб відкрити свою справу. 

Сьогодні ми розповімо, як відрити диспетчерську службу таксі, яка забезпечує замовленнями водіїв зі своїми машинами. 

РЕЄСТРАЦІЯ. Можливі два варіанти юридичного оформлення статусу для ведення цього бізнесу: як приватного підприємця (ПП, СПД), що надає інформаційні послуги, і як юрособи. Перший - найбільш для вас оптимальний. По-перше, процедура реєстрації ПП, СПД (не плутати з приватним підприємством) значно легше і швидше, ніж реєстрація юридичної особи. По-друге, вам не потрібно мати статутний капітал, по-третє, платити податок на прибуток та інші податки, наймати бухгалтера. Щоб заощадити час і сили, можна доручити справу реєстрації юридичній агентству. Але воно візьме за це 950 грн. (Без печатки) і 1300 грн. (З печаткою). Докладно про процедуру самостійної реєстрації читайте ТУТ. 

ЛІЦЕНЗІЯ. Щоб перевозити пасажирів, за українським законодавством, обов'язково оформлення «Ліцензії на надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів». Видає її на 5 років Головна державна інспекція на автомобільному транспорті. Це, мабуть, одна з найсерйозніших заковик в нашій справі. Адже щоб отримати ліцензію, потрібно дуже багато чого мати: обладнати машину під таксі (таксометром, "шашечками" на кузові, ліхтарем), забезпечити постійний медогляд водія і техогляд машини, укласти договір з СТО на планове обслуговування і договір з автостоянкою. Спантеличує не стільки вартість самої ліцензії, скільки вкладення коштів у забезпечення всіх цих необхідних умов. 

Ви можете оформити ліцензію на диспетчерську, але для цього у вас повинен бути власний таксопарк хоча б з двох автомобілів. У нашому випадку, коли ми набираємо на роботу водіїв з власними авто, доведеться допомагати кожному оформляти ліцензію на себе. 

Порада в тему. Оформлення ліцензії - не та стаття витрат, на якій потрібно економити. Так, буває так, що під «дахом» диспетчерської працюють вільні «грачі», які в кращому випадку ставлять на даху ліхтар таксі (у випадку «облави» ДАІ, про яку часто попереджають по радіозв'язку, його швидко ховають). Якщо ДАІ зловить на гарячому, не виявить дорожнього листа з відміткою медика чи техогляду, то на перший раз таке порушення виллється у штраф в 1700 грн., На другий раз поставлять машину на штрафмайданчик і заберуть права. 

ЗВ'ЯЗОК. Відтепер вам потрібно придбати спеціально обладнану радіостанцію і завести свою радіохвилю. Середнього штибу радіостанція обійдеться приблизно в 3000 грн., Цікавіша - близько 10 000 грн. Її необхідно буде зареєструвати в «Укрчастотнагляді» (Українському державному центрі радіочастот). При цьому вам доведеться турбуватися вибором такого діапазону і частот, які забезпечать дальність, якість і конфіденційність (оптимальною вважається робота в діапазоні УКХ на частоті від 150 до 500 МГц). 

Краще, коли працює не одна, а три частоти: для зв'язку «диспетчер-водій», «водій-водій», консультаційна. Деякі фірми видають водіям рації під заставу 50% вартості. За використання апаратури останні вносять орендну плату, яка може становити близько 4 грн. на день. 

Наступний етап - отримання телефонного номера, краще - багатоканального, один з номерів якого повинен бути легко запам'ятовується. При наявності більш ніж трьох телефонних ліній, виникає потреба в офісній міні-АТС, з функціями утримання виклику, перерозподілу дзвінків між операторами, платою записи переговорів, визначенням вхідного номеру та обов'язкової інтеграцією з програмним забезпеченням (ПЗ) управління замовленнями. 

Як альтернатива - користування мобільними телефонами, але в цьому випадку втрачається оперативність, і ваші диспетчери не будуть володіти повною інформацією на лінії. 

Порада в тему. Обираючи «головний» телефонний номер, в ідеалі дотримати схему ХХХ-ХХ-ХХ, трохи гірше - XXY-XY-XY або XXX-XY-YY і т.д. Але це може коштувати додаткових грошей. Наприклад, в оператора CDMA «золотий» номер коштує 600 грн., А «платиновий» - 6000 грн. 

Взяти «напрокат» радіочастоту можна в «Укрчастотнагляді». Але процедура ця дуже тривала (1-3 роки) і дорога. Набагато вигідніше «потрапити на свою хвилю» шляхом її суборенди в оператора зв'язку, наприклад, у ЗАТ «Укртехзв'язок». Можна взяти в оренду і радіостанцію - 3-7 грн. на добу разом з аксесуарами. 

Маючи всього лише два найпростіших комп'ютера (для диспетчерів) і один сервер для налагодження багатоканального зв'язку, можна отримати для роботи сучасну програмно-апаратну систему. Інформація про це розміщена на сайті biznet.kiev.ua У комп'ютері обов'язково повинна бути карта міста і Україна, яка допоможе легко складати маршрути і прораховувати вартість замовлень. 

МІСЦЕ. Якщо дозволяє житлоплощу і обстановка в сім'ї, виділіть під диспетчерську кімнату у власній квартирі. У цьому випадку заощадите на щомісячній оренду однокімнатної квартири хороші гроші. 

Головне - встановити антену вище і потужніше. Якщо апаратура не дуже потужна і не дуже дорога, на якість зв'язку можуть вплинути різні чинники, що створюють перешкоди, наприклад, кабельне ТБ в будинку. Тому ідеальний варіант - приватний будинок або окремо взяте будову. До того ж і ваша станція може створювати перешкоди, а цим можуть бути не дуже задоволені мешканці. 

Не зайвим буде також подумати про умови праці операторів (робота напружена, нервова), створити місце для відпочинку, забезпечити хоча б елементарну меблювання. 

ПЕРСОНАЛ. Вибираючи водіїв, потрібно зупинятися на тих, хто має статус перевізника пасажирів. Це означає, що вони повинні бути зареєстровані як приватні підприємці, платити податки, машина повинна бути застрахована як таксі. Відразу потрібно обговорити з ними форму грошових відносин. Зазвичай схема така: водії «купують» у диспетчерській інформацію про виклики, сплачуючи їм 10-15% від щоденної виручки і 3-4 грн. на день за оренду рацій. 

Підбираючи водіїв з машинами, потрібно, озброївшись картою міста, перевірити знання міста, доручивши «добратися» найкоротшим шляхом з пункту А в пункт В, розпитати про водійському стажі (якщо є досвід роботи в таксі - взагалі чудово!), Продумати питання, які допомогли б визначити його характер, врівноваженість, комунікабельність. До речі, кажуть, що люди більш старшого покоління більш відповідально ставляться до своїх обов'язків, ніж молодь. Не зайве - розпитати про здоров'я і шкідливих звичках (втім, багато чого може бути написано на обличчі). І, звичайно, - перевірити всі необхідні документи. 

З водіями укладайте цивільно-правовий договір на надання послуг. Як кажуть, хочеш заробляти гроші - працюй в поті чола. Рацію, таксометр видавайте по розписці або за договором оренди. Ще варіант - брати з них заставу в розмірі 50% від вартості апаратури. 

Штатника. Ось операторів або диспетчерів, а також фельдшера, який буде проводити медогляд, доведеться брати в штат з трудовою книжкою або оформляти з ними трудовий договір. Тут все повинно бути чітко: вони гарантують безперебійний процес, а ви - стабільну зарплату, офіційне працевлаштування і соціальний захист. На початковому етапі двох диспетчерів повинно вистачити. Але, якщо дотримуватися трудового законодавства і організовувати роботу за схемою «робота день / ніч, відпочинок 48 годин», то буде потрібно шість чоловік. Основні вимоги до операторів - хороша реакція, хороша дикція, ввічливість і приємний голос. 

Порада в тему. Робоче місце номінально існує і у водія: «безпрограшні» точки - це вокзали, аеропорти, великі торгові центри. Зберіть всі відомості воєдино, нанесіть їх на карту, обговоріть, де краще «ловити» клієнтів. 

На деяких сайтах таксі розміщені списки неблагонадійних водіїв, в деяких є навіть фото - так що не полінуйтеся, простудіюйте сайти конкурентів. 

Рентабельним ваш бізнес стане в тому випадку, якщо ви будете обслуговувати мінімум 10 водіїв - інакше не варта справа заходу. 

ОБЛАДНАННЯ. Екіпірування автомобіля, що включає в себе таксометр, ліхтарик на даху, шашечки на кузові, дуже важлива. Але ця та стаття, на якій цілком можна заощадити. По-перше, самим зайнятися образотворчим мистецтвом і за допомогою фарби, трафаретів або аракан зробити всі необхідні малюнки. По-друге, що світяться і вважають пристрої купити можна «беушні», прошерстів оголошення в інтернеті та газетах, звернувшись до служби таксі, які вже достатньо просунулися, для того, щоб замінити своє обладнання на більш сучасне. 

РЕЄСТРАЦІЯ І ЗАХИСТ ТОВАРНОГО ЗНАКУ. Всі опитані нами таксисти радять продумати креативна назва і логотип - так вас краще запам'ятають клієнти. 

Отже, ви придумали «товарний знак». Залишається тепер отримати Свідоцтво на його винахід і захистити його від зазіхань. Для цього можна звернутися до Українського інституту промислової власності (Укрпатент). У цьому випадку доведеться «вистояти» чергу. Тому цілком можна в приватному порядку довірити цю процедуру патентному повіреному (оголошення про їхні послуги, за які вони беруть близько 500 грн., Можна знайти в рекламних виданнях і в інтернеті) або патентному агентству (близько 700 грн.). Причому все необхідне можна вислати в режимі on-line і поштою. Ціна на реєстрацію залежить від класу, зазначеного в Міжнародному класифікаторі товарних послуг. У нашому випадку це клас № 1. Оформлення займе ні багато ні мало - 1,5-2 року. Прискорити процес до півроку можна за 2500 грн. 

Для початку потрібно мати зображення свого ТЗ у визначеному електронному форматі, чітко передавальному колір. До речі, якщо ви хочете використовувати в своєму логотипі діфіцітний колір, то доведеться заплатити ще 500 грн. За бажанням можна організувати експертизу, тобто пошук у вибраному вами класі аналогічного знаку: якщо хтось придумав його раніше, може запросто подати на вас до суду за «злодійство» інтелектуальної власності. При отриманні свідоцтва доведеться заплатити ще держмито 85 грн. І що найприємніше - весь цей час ви можете користуватися своїм логотипом. Головне, що ви вже подали заявку. 

РЕКЛАМА. Отримати клієнта можна лише в тому випадку, якщо «ввести» номер свого телефону в його свідомість. Для цього підійдуть різні способи: друкуйте рекламні листівки з календариком на зворотній стороні і розкладайте їх по поштових скриньках, роздавайте на вулицях, розкладайте в магазинах, готелях, офісних центрах, розсилайте інформацію на номери мобільних телефонів, розміщуйте рекламу на автомобілях. Найдешевший і не менш дієвий спосіб - розміщення оголошень в інтернеті, наприклад, на сайті KievTaxi.com.ua. Незайвим буде створення і патентування свого товарного знака, нанесення номера телефону на бортах автомобілів та на світному на даху ліхтарі. Звичайно, над назвою доведеться подумати: воно повинно бути помітним, що запам'ятовується, оригінальним. А ще - зареєстрованим. 

У ЩО ОБІЙДЕТЬСЯ СВОЄ ТАКСОДЕЛО. Ми робимо розрахунки для диспетчерського таксі з двома операторами, з уже наявними комп'ютерами, приміщенням і водіями зі своїми авто і оформленим правом на пасажироперевезення. Швидше за все, вам навряд чи вдасться знайти водіїв, готових витратити кругленьку суму на обладнання свого авто під отримання статусу таксі. Тому і ці витрати доведеться передбачити. 

ВИТРАТИ НА СТАРТ Реєстрація 34 грн. 
Виготовлення печатки 81 грн. 
Ліцензія 340 грн. 
Купівля радіостанції 5000 грн. 
Суборенда радіохвилі 4000 грн. 
Програмне забезпечення 1000 грн. 
Купівля телефонного номера 600 грн. 
Реклама 1000 грн. 
Реєстрація торгового знаку 1-го класу 1500 грн. 

Екіпірування машини 
Таксометри 500 грн. х 10 авто = 5000 грн. 
Рація 250 грн. х 10 = 2500 грн. 
Ліхтар з шашечками і номером телефону 50 грн. х 10 = 500 грн. 
РАЗОМ: 21 555 грн. 



Щомісячні витрати Абонплата за користування радіочастотою 2500 грн. 
Комунальні платежі 300 грн. 
Єдиний податок за себе 200 грн. 
Єдиний податок за штатних працівників (50% від єдиного податку за кожного співробітника) 100 грн. х 3 = 300 грн. 
Зарплата операторам 2000 х 2 = 4000 грн. + Податки (фонд безробіття, фонд ТВП, ПФ, прибутковий) 810,35 х 2 = 1620,7 грн. 
Зарплата медику 2500 грн. + Податки (фонд безробіття, фонд ТВП, ПФ, прибутковий) 1012,94 грн. 
РАЗОМ: близько 12 500 грн. 


РАХУЄМО, коли вийду У НУЛЬ: 

У середньому столичні таксисти в день наїжджають 1000 км (буває, і до 10 тис. км) Але спочатку добре, якщо ваш водій буде «накочувати» 300 км. В розрахунок беремо мінімальну вартість кілометра - 2 грн. (Поки що треба «брати клієнта» низькою ціною). Враховуємо також «розплату» водіїв за користування рацією і таксометром. Виходячи з цих цифр і не беручи до уваги непередбачені витрати, пов'язані з людським чинником і амортизацією, можна робити такі прогнози. 
Середня каса в день 600 грн. 
Середня каса в місяць 18 000 грн. 
Віднімаємо щомісячні витрати, отримуємо щомісячну «чисту» прибуток - 5500 грн. 
Залишаємо на життя 3000 грн. 
На розвиток бізнесу залишається 2500 грн. 

Виходимо в нуль: витрати на старті 21 555 грн.: На щомісячний дохід 2500 грн. = Приблизно через 9 місяців. 

ПЕРСПЕКТИВА. Маленька диспетчерська служба з часом може розростися. Вийдете в нуль, з'явиться можливість купувати нові автомобілі, апаратуру. А можна і об'єднатися з іншими підприємцями і створити таксопарк з великої кількості автомобілів, як це зробив Віталій Вовчук. 

Віталій у таксі вже 40 років. Починав з простого таксиста, потім був головою правління одного з найпотужніших в Україні таксомоторних парків. Сьогодні разом з шістьма іншими підприємцями створив таксопарк з 50 машин (у кого-то були свої машини, хтось орендував, щось докупили). «Гуртом якось легше виходить вирішувати питання: хтось сильний в фінансах, хтось в електроніці, хтось відмінний технар, хтось розбирається у громадянських правах та обов'язках, - розповідає Віталій Зосимович. - Витрати намагаємося зменшити не в обхід закону, а використовуючи особисті зв'язки, вміння домовитися. Наприклад, за прокат радіочастоти ще три роки домовилися платити 2500 грн., І так платимо до цього дня. 

Спочатку було туго, але коли розкрутилися і заробили добре ім'я, і клієнт до нас «потягнувся»: кілька великих компаній уклали з нами договору на обслуговування безготівково. Нехай у цьому випадку для нас заробіток трохи менший, зате стабільний. Щоправда, сьогодні у зв'язку з кризою бюджети в організаціях скоротилися, і їздити стали менше, але зовсім від нас наші пасажири не відмовилися. Співробітники продовжують їздити з нами по налу. 

А ще ми своїх водіїв намагаємося мотивувати для роботи, щоб не бігали з місця на місце. Адже це основний головний біль всіх таксі. Наприклад, допомагаємо їм брати кредити в банку (навіть сьогодні), щоб вони могли викупити у нас новенькі таксомотори і стати їхніми господарями. Зобов'язання одне: водій повинен працювати у складі таксі до повного погашення кредиту - на цей рахунок оформляється угоду. Таким же чином таксист може придбати другий автомобіль і стати підприємцем-оператором ».


Елена Жога