10 ідей для бізнесу.

Благі наміри. Чи легко відкрити свій бізнес

Якщо вірити офіційній статистиці, ще в 2000 році малий бізнес забезпечував майже 8% виручки підприємств України 

Почнемо з малого 

Колега продала квартиру в Маріуполі й, отримавши за нерухомість $ 45 тис., перейнялася ідеєю вкласти гроші в бізнес. Пральня, хімчистка, івент-компанія - відкидала вона варіант за варіантом. "Не поспішай! Поклади гроші в банк. Навіщо ризикувати?" - Переконують її друзі. Адже статистика невблаганна - третина нових компаній не доживають до дворічного віку. Ті ж, кому вдається подолати цей рубіж, нагадують швидше тих, хто вижив у війні, ніж переможців. Жодна розмова про малий бізнес не обходиться без скарг на високі податки, часті перевірки, проблеми з видачею дозволів, побори пожежників і санінспекторів. 

А самі підприємці з ностальгією згадують 1990-ті: 

- Ото були часи! Вкладаєш у бізнес $ 3 тис. - і вже через місяць він починає приносити $ 2 тис. Зараз, щоб заробити цю суму, доведеться інвестувати в десятки разів більше. 

Зате в малому бізнесі стало цікавіше - тепер не обійтися без оригінальних ідей, технологій, грамотного маркетингу та реклами, управлінських знань. 

Десять підприємців розповіли Контрактам, як у нинішніх умовах створити прибутковий бізнес-проект, інвестувавши в нього від $ 5 тис. до $ 10 тис. - суму, яку під силу накопичити, не звертаючись до банку по кредит. Історії підприємців - це не інструкція з експлуатації бізнесу. Ми спробували простежити весь ланцюжок створення компанії - від виникнення ідеї до її реалізації - і з'ясувати секрети, які зробили починання бізнесменів успішними. 

Хобі, перетворене на бізнес, може стати джерелом не лише позитивних емоцій, а й серйозних доходів. Цінитель книг Сергій Корнієнко, залишивши посаду голови правління нафтової компанії, інвестував у книжкову справу. Тепер він створює приватні бібліотеки великих підприємців і політиків. Іноді потрібно не боятися бути першопрохідником, як Олег Соколянський, який привіз в Україну ідею мобільної кав'ярні. Порожні ніші приваблюють "малюків" низьким бар'єром входу на ринок і відсутністю дихають у потилицю. Там, де від переслідувачів немає відбою, рятує жорстка економія витрат. Таким шляхом пішов Денис Біус, який переніс цех з оцифрування фотографій з Києва до Вінниці. На ринку, де закривається ледве не кожна третя фірма, він примудряється працювати з рентабельністю 150%. Досвід Людмили Семенюк показав, як важливо не лише вчасно виявити нові потреби ринку, а й не проігнорувати їх. Три роки тому власниця святкової агенції виконала прохання батьків привести на день народження своїх дітей мультяшного героя Шрека. Її компанія "Кукла.ua" одна з перших в Україні почала виготовляти двометрові ляльки і досі залишається лідером сегмента. Докладніше про досвід створення і розвитку бізнесу читайте на сторінках нашого спецпроекту. Беріть його на озброєння і дерзайте! 

Якщо вірити офіційній статистиці, ще в 2000 році малий бізнес забезпечував майже 8% виручки підприємств України. За останні 8 років їх внесок скоротився майже удвічі - до 4,4% у 2007-му, хоча кількість за цей же період зросло на 50%. Більшість історій успіху малих підприємців залишаються в тіні. За оцінками керівника бізнес-порталу "Власна справа" Володимира Іванова, у тіні перебуває близько 70% обороту малого бізнесу. Одні приховують своє багатство від податкових інспекторів, а інші, виростаючи з маленьких штанців, дроблять бізнес, щоб використати спрощену систему оподаткування (єдиний податок). 

Але малий бізнес розвивається, просто його справжні масштаби не може оцінити жодна організація в Україні. Як вважає експерт центру соціально-економічних досліджень CASE Україна Володимир Дубровський, якщо до малого бізнесу підприємства з оборотом до EUR3 млн, як у ЄС, то його внесок у ВВП країни виявиться на рівні розвинених країн. 

Далі - більше 

Сьогодні перед бізнесменами-новачками відкривається набагато більше можливостей, ніж 7-8 років тому. Запити споживачів зросли, а отже, істотно розширився спектр ніш для розвитку бізнесу, раніше недоступних для підприємців. "Вони можуть собі дозволити займатися справою, яка їм до душі", - говорить Володимир Іванов. Та й вибір варіантів відкриття бізнесу став різноманітнішим. За цей період уже сформувалася непогана пропозиція франшиз, навіть ринок готового бізнесу поступово стає дедалі цивілізованішим і привабливішим для малих підприємців. "До нас часто звертаються бізнесмени-початківці з наміром придбати невеликі фірми до $ 100 тис.: салони краси, кафе, автомийки, станції техобслуговування - зрозумілі і прості, на їхній погляд, бізнеси", - говорить директор компанії "Агентство готового бізнесу" Дмитро Орлов. 

І все ж сфера торгівлі, яка приваблює можливістю швидко окупити інвестиції, поза конкуренцією. Тут працює близько третини представників малого бізнесу, тоді як, наприклад, у готельному та ресторанному справі лише 3,2%. На нинішню структуру малого бізнесу почасти вплинуло введення системи спрощеного оподаткування. Так, у виробництво, в якому задіяно близько 14% невеликих компаній, бізнесмени йдуть неохоче. Підприємства реального сектору спрощенка не рятує. Якщо виробник не сплачує ПДВ, для покупців його продукція автоматично дорожчає на 20%. До того ж багато хто змушений відмовлятися від своїх планів з організації виробництва, наражаючись на корупцію в муніципалітетах під час отримання дозволів на користування землею або її забудову. Великі підприємства також стикаються з цією проблемою, але для дрібних протистояння з місцевою владою часто стає фатальним. 

"Серйозних якісних змін у галузевій структурі малого бізнесу не було з моменту запровадження єдиного податку - це остання подія, яка дала імпульс розвитку дрібного підприємництва", - зазначає Володимир Дубровський. Очікувалося, що аналогічний ефект матиме і спрощення дозвільної системи, але приборкати пожежників, санстанції та інші органи наразі не вдалося. Якщо з реєстрацією підприємств проблеми якось вирішили, то отримання всіляких дозволів на підприємницьку діяльність усе ще нагадує справжню епопею, причому дорогу. 

Своїми силами 

"Можливості фінансування малого бізнесу істотно розширилися", - запевняє Володимир Іванов. Принаймні, банки проводять масштабні акції із залучення цієї категорії позичальників, а обсяги кредитування зростають. Деякі фінустанови вже в минулому році видали кредитів під ведення малого бізнесу вдвічі-втричі більше, ніж роком раніше. 

Утім, обіцянки банків не завжди конвертуються в реальні позики. І начебто боржники з малих підприємств сумлінні - у цьому сегменті низький відсоток неповернень, невеликі прострочення, але банки все одно набагато охочіше позичають споживачам. УкрСиббанк, приміром, у першому півріччі 2008-го видав позики фізособам на 20 млрд грн, а юрособам - на 14 млрд грн. Частка кредитів малому бізнесу в портфелі Альфа-Банку досягає лише 5%. 

Кредити "фізикам" вимагають менших витрат на оформлення, ставки за ними вищі. Але головне - суму фізособи повертають із зарплати, тому наявність коштів не викликає у банкірів сумнівів. Підприємницький кредит має окупитися за рахунок доходу, а гарантії, що компанія утримається на ринку, немає. 

"Ідеальний клієнт - це підприємець, який бере кредит на розвиток діючого бізнесу або відкриття ще одного", - говорить директор департаменту по роботі з малим та середнім бізнесом Альфа-Банку Олександр Чумак. 

У той же час до підприємців-новачків банкіри ставляться насторожено. Тому організаторам власного бізнесу часто доводиться обмежуватися власними коштами або звертатися на ринок приватних позик, позичаючи гроші у родичів, знайомих, компаньйонів. І все ж таки кількість охочих почати власну справу зростає, тим більше що на перший погляд, малий бізнес - це просто. Головне - оригінальна ідея. 

10 ідей для бізнесу 

Акваріумна капуста. Чому зараз вигідніше вирощувати рослини для акваріумів. Сьогодні так звані голландські акваріуми знову на піку популярності, тож вирощувати саджанці для них вигідно як ніколи. 

Оригінально, мобільно, кавово. Як продавати каву, уникнувши проблем з орендою. Сім місяців тому підприємець Олег Соколянський відкрив першу в Україні мобільну кав'ярню "Кава Nova". 

Книголюби і бібліофіли. Як рахувати, коли інші читають. Київський підприємець Сергій Корнієнко вивів свою віртуальну книжкову вітрину gob-art.com.ua у реальний світ. 

Клієнт завжди граф. Як заробити на людських коренях. За одне лише створення символу заможні громадяни готові платити від 700 до 10 тис. євро. 

Моя філіппінська няня. Чому підприємець Олег Соловей очікує бебі-буму. За словами бізнесмена, київський ринок уже давно дозрів для появи вузькоспеціалізованої агенції. 

Справа в банках. Як створити інтернет-проект, керуючись принципами Майкла Портера. Леонід Красавцев покинув роботу в банку заради журналістики і став співвласником інтернет-порталу prostobank.ua. 

Живий товар. Як перетворити собаку з друга людини на бізнес-партнера. Розведення собак - не найлегший бізнес, але за правильної організації він може приносити до $ 3 тис. на місяць. 

Старі фотографії. Як вижити на висококонкурентному ринку оцифрування. Перевести фотографію в цифровий формат коштує від 2 до 4 грн - це у 4-8 разів дорожче, ніж її роздрукувати. 

Ляльковий будинок. Як заробити на пошитті та продажу гігантських іграшок. Використовувати гігантські м'які іграшки в Україні почали 2-3 роки тому, а зараз без них не обходяться ні святкові агенції, ні промоакції. 

Конопляних справ майстер. Як знайти нове втілення старим ідеям. Колись в Україні на конопляній олії готували частіше, ніж на соняшниковій, а сорочка з конопель вважалася звичайним одягом.


Елена СТРУК