У часи, коли магазини «прилавкової» типу активно витісняються супер-, гіпер-і мінімаркети, кіосковому форма торгівлі також починає вимирати, поступово поступаючись місцем торговим автоматам.
Сучасні торгові автомати із залізних коробок з примітивним дизайном перетворилися в барвисті вітрини, які торгують не тільки водою з сиропом, а всім, чим тільки можна: від шоколадних батончиків та кави до дисків, квітів і колотого льоду. Такі автомати - вендори - не вимагають присутності продавця та забезпечують пряме спілкування з клієнтом. Що обіцяє останньому певні блага.
Один на тисячу
Історія виникнення торгових автоматів сягає своїм корінням в гральний бізнес. У 20-ті роки минулого століття в США і Великобританії з'явилася маса «одноруких бандитів». Ні з виграшів, ні з грошової маси, що потрапляє в автомати, податки не сплачувалися, тому незабаром цей бізнес був заборонений, а наявні автомати терміново перероблені в машини, що продають жувальну гумку. Тим не менш, сьогодні визнаним лідером в області вендінга - торгівлі за допомогою автоматів - є не Новий Світ, а Японія, де за допомогою автоматів здійснюється близько 60% всіх продажів. У Японії один автомат припадає в середньому на 20 осіб, у США - на 40, у Франції - на 100. В Україні ця цифра значно вище.
«Український ринок вендингу має колосальний потенціал - досить згадати ту кількість автоматів, яка була в 1970-80-х роках, - розповідає Олексій Шумак, маркетолог заводу« Томак ». - Але сьогодні вендорів у нашій країні дуже мало - на 10 тис. осіб припадає один автомат. Втім, за нашими прогнозами, в найближчому майбутньому на ринку вендингового обладнання повинен відбутися вибух ».
Раніше головним чинником, що гальмували розвиток в Україну вендингового бізнесу, була нестійкість грошової системи. Ще в 1950-х роках радянське керівництво, надихнувшись перевагами торгівлі через автомати, вирішило перепрофілювати завод «Торгмаш», раніше виробляє вагове та дозуюче обладнання, на виробництво торгових автоматів. З тих пір підприємство щомісяця випускало близько двох тисяч автоматів. Однак у зв'язку зі зникненням звичної монетної бази і подальшої інфляцією автоматична торгівля втратила актуальність. Відродження вендингового ринку почалося лише з введенням гривні. Саме тоді, в 1996 р., завод «Торгмаш», перейменований у «Томак», знову почав випуск торгових автоматів, насамперед запропонувавши Київському метрополітену автомати розміну грошових купюр на жетони.
У 1997 р. на ринку вендингу з'явилися перші дистриб'ютори, що продають іноземні торгові б / у-автомати. І якщо спочатку це були найрізноманітніші машини - від вендорів, що продають жувальну гумку, до газетних автоматів, то незабаром з'ясувалося, що найбільш прибутковими є кавові апарати.
Кава перш за все
Рентабельність торгових автоматів з виробництва кави з-за високої націнки може досягати 300%. Пожвавленню на ринку чимало посприяв прихід двох великих кавових гігантів - Kraft Foods Ukraine і Nestle, які забезпечують левову частку обороту українського ринку вендингу і по сьогоднішній день. При цьому схеми роботи двох компаній кардинально відрізняються: якщо Nestle, що спеціалізується на розчинній каві, закуповує вендінгове обладнання в іноземних постачальників і потім здає його в оренду українським операторам, то Kraft Foods Ukraine, пропонуючи споживачам натуральна кава, надає право закупівлі обладнання самим підприємцям. У результаті такої політики Nestle займає близько 70% ринку, маючи у своєму розпорядженні близько 2,5 тис. вендінгових автоматів, а 94% усіх кавових машин завозиться саме через цю компанію.
Що стосується інших видів торгових автоматів, то їх присутність в Україну поки що дуже мала, хоча в останні кілька років деякі оператори, наприклад, «Кристал ПАК» і Saletech, почали спеціалізуватися на продажі через автомати карток передплаченого мобільного зв'язку. Не залишаються без уваги і вендори із продажу штучних товарів.
«Світова статистика свідчить, що найбільш прибутковими є автомати з продажу гарячих напоїв і тютюнових виробів, - говорить голова правління ЗАТ Saletech Валентина Мельник. - А оскільки продавати через автомати тютюнові вироби в Україну заборонено, то після «кофематов» найбільш прибутковими вважаються вендори з снеки і прохолодними напоями ».
До речі, про останніх. Через відсутність великих інвесторів обороти «прохолодного» сегмента українського вендингового ринку непорівнянні з його потенційними можливостями. Якщо, приміром, у США частка напоїв у загальному обсязі продажів через вендори досягає 50% (в основному, стараннями компаній Coca-Cola і PepsiCo), то українські виробники інвестувати в цю сферу не поспішають. Великі заводи («Оболонь», «Славутич») якщо і продають свою продукцію через автомати, то занадто дрібними партіями і, швидше, переслідуючи маркетингові або рекламні цілі. Щоправда, свого часу виробниками були зроблені слабкі спроби завоювати цей сегмент: приміром, «Оболонь» намагався через торгові автомати реалізовувати напій «Живчик»; схожий проект був також у «Росинки», проте всі ці спроби виявилися малоуспішними.
Непроста ситуація склалася також з газетними торговими автоматами через їхню малу рентабельності. «Ті машини, які намагалися впровадити в минулому році, не були адаптовані до наших умов, - говорить директор компанії« Крістал ПАК »Олександр Горощук. - А застосовуваний спосіб видачі преси, м'яко кажучи, не відповідав поставленої мети, тому автомати працювали дуже ненадійно. Другий спроби ще ніхто не робив. Зараз ми працюємо над підвищенням рентабельності цього бізнесу, однак на це потрібен час. Зате відносно дорогі журнали та інші періодичні видання можна продавати вже сьогодні ».
Хоча, якщо вірити світовій статистиці, як би вендінговий бізнес як розвивався, кавовий сегмент при будь-яких розкладах залишиться на першому місці по затребуваності.
Місце під сонцем
«За оцінками фахівців, сьогодні в Україні приблизно 4,5-5 тис. штук вендінгових автоматів, - стверджує Валентина Мельник. - У минулому році сукупний обсяг продажів продуктів харчування через них склав $ 7,5-8,5 млн, включаючи продаж снеків і прохолодних напоїв ».
Висока рентабельність, низький поріг входження в бізнес і легкість вендингу залучають багатьох. Компанії можуть вийти на ринок трьома способами: закупивши торгові автомати самостійно, узявши необхідне устаткування в лізинг або кредит або заручившись підтримкою таких виробників, як Nestle. Серед вже відомих операторів ринку такі компанії, як «НОТА», «Євро-Вендінг», «Професійні системи», «Укрторгавтомат», Kavomaty.
Ще одна група гравців - виробники вітчизняних торгових автоматів. Це вже згадані завод «Томак» і компанія «Крістал ПАК», а також підприємство CPS, яке нещодавно представило свою нову розробку - кавові автомати. І якщо до недавнього часу багато операторів скаржилися на неконкурентоспроможну ціну вітчизняних автоматів, то вартість апаратів компанії CPS виглядає цілком привабливо - від EUR2, 5 тис. Середня ж ціна закордонного обладнання коливається в межах EUR2-6 тис., а такі вітчизняні виробники, як « Томак »і« Кристал ПАК », пропонують свою продукцію за вищими цінами.
«По надійності наші автомати не поступаються західним, - упевнений Олександр Горощук. - Що стосується цін, то ми програємо тільки закордонним кавовим б / у-автоматів, якими нас вже «завалили» фірми-посередники. Наші нові кавові автомати будуть дорожче їх б / у, але співставні за цінами з новими імпортними аналогами. По іншим типам автоматів наша продукція і надійніше, і значно дешевше, особливо в гарантійному і післягарантійному обслуговуванні ».
Втім, незважаючи на впевненість вітчизняних виробників в конкурентоспроможності своєї продукції, українському ринку поки що явно не вистачає великих інвесторів. «Фактично всі покупці наших автоматів - приватні підприємці, які осилюють тільки невеликі партії обладнання, - розповідає Олексій Шумак. - Найчастіше це ті підприємці, які вже займаються вендінгом і здійснюють спроби диверсифікувати свою діяльність. Також подібне обладнання набувають великі підприємства для обслуговування своїх внутрішніх потреб. Велика частина нашої продукції - 80% - йде на експорт ».
Але не все так погано. Деякі великі компанії вже починають придивлятися до вітчизняних автоматів. «На сьогоднішній день наша компанія використовує торгові автомати зарубіжного виробництва, - говорить начальник відділу« Фудсервіс »компанії« Нестле Україна »Леонід Верещагін. - Проте, наскільки нам відомо, вже почали виробляти кавові апарати і в Україну. Ми вивчаємо цю інформацію і з задоволенням розглянемо пропозиції щодо придбання обладнання вітчизняного виробництва ».
Втім, незалежно від місця виробництва торгового автомата, термін його експлуатації один і той же: сім-вісім років у кавових автоматів та близько 15-ти - у решти, а середня окупність вендора - від року до двох років.
«Якщо кавовий автомат вартістю кілька тисяч євро самооплачується максимум за рік, то снекових - два-три роки, - говорить Сергій Рядько, начальник відділу продажів компанії« НОТА »(« Національний оператор торговельних автоматів »). - За вартістю ж апарати практично однакові. Очевидно, що майбутнє - за комбінованими автоматами, які будуть поєднувати продаж кави та снеків, використовуючи при цьому не дві, а одну систему платежу. Таким чином, економія на системі становитиме третину ціни торгового апарату, або приблизно EUR1 тис. »
До речі, термін окупності залежить не стільки від виду та якості апарату, скільки від місця, де він розташований. Фахівці ринку в один голос твердять, що головне в вендінговому бізнесі - правильно обране місце для автомата. Якщо воно виявиться вдалим, то витрати на придбання можна окупити всього за кілька місяців. Що стосується, власне, вартості оренди одного квадратного метра для установки, то вона варіюється в межах від $ 20 до $ 100 в залежності від прибутковості та престижності місця. Рідше зустрічається такий варіант орендної плати, як відсоток від продажів - близько 15-20%.
Півпроцента - не межа
Обсяги українського вендингу становлять 0,5% потенційного ринку (кавовий сегмент - 5-10%). Таким чином, потенціал для розвитку величезний. «Основна проблема - це брак інвестицій, - вважає Сергій Рядько. - Для більшості операторів купувати торгові автомати занадто накладно, а брати в лізинг проблематично, тому що виникає багато паперової тяганини, та й самі лізингові компанії неохоче йдуть на здачу торгових автоматів в лізинг. Для них це занадто малі гроші: з клієнтом, який платив би $ 70-80 в місяць, працювати ніхто не бажає. У той же час, якщо український ринок вендингу запрацює в повну силу, його обсяги щорічно будуть потроюватись ».
«Потенціал у ринку, безумовно, є, - впевнений Леонід Верещагін. - Українці нормально сприйняли цю культуру, причому не тільки в Києві, але і в містах із населенням 100 тис. і менше. Звичайно, є й складності, які заважають розвиватися цьому бізнесу. Наприклад, вартість оренди місць дуже висока, особливо в київських торгових мережах, центрах, місцях великого скупчення людей. Парадоксально, але київські ціни набагато перевищують московські! Така політика може призвести до того, що оператору або дистриб'ютору може бути взагалі невигідно вести цей бізнес. Є також складності з отриманням дозвільних документів у державних структурах ».
Більшість операторів сходяться на думці, що непогано було б вирішити питання із забороною в Україну автоматів з продажу сигарет. Великі тютюнові фабрики не упустять можливості реалізації своєї продукції через вендори, істотно вплинувши на обсяги та розвиток ринку. Однак для цього потрібно, перш за все, розробити в торгових автоматах механізм вікового контролю. У деяких країнах, до речі, цей механізм тримається на чесному слові. Так, наприклад, у Німеччині автомати з продажу сигарет забезпечені спеціальними написами, і неповнолітні німці слухняно до них не наближаються. Природно, в Україні подібний фокус не пройде.
Ще одна причина, що гальмує розвиток ринку вендингу, - неможливість домовитися з організаціями, які контролюють дохідні точки торгівлі: метрополітеном, вокзалами, великими промисловими підприємствами і навчальними закладами. Через це компанії змушені задовольнятися вже насидженими місцями, встановлюючи автомати в супермаркетах і великих торгово-розважальних центрах.
«На наш погляд, основними тенденціями розвитку ринку вендингу буде його подальший інтенсивне розширення як у фізичному, так і в якісному плані, - упевнений Олексій Шумак. - Тобто буде рости не тільки кількість торгових автоматів, а й товарів, що продаються з їх допомогою. Вже не новина машини з продажу снеків і prepaid-карт, а незабаром з'являться вендори еліт-класу: з продажу свіжовіджатого соку, наприклад ».
Джерело: www.vd.ua